Vispirms pārkāp visus likumus, jeb 12 atslēgas jautājumi, kas jāzina katram vadītājam!

Kad es no speciālista kļuvu par vadītāju, izmisīgi meklēju atbildi uz jautājumu – kas maniem darbiniekiem liek justies darbā apmierinātiem un darīt darbu ar prieku? Es joprojām ticu, ka vadītāja galvenais uzdevums – atlasīt pareizos darbiniekus un ļaut viņiem darboties. Vadītāja uzdevums ir palīdzēt darbiniekiem – nodrošināt pareizos apstākļus, resursus, lai katrs darbinieks var sasniegt savus mērķus (gan darbā, gan personīgos).
Esmu apmeklējis dažādus kursus, lasījis dažādas grāmatas un atbildi tā arī neatradu – visādi padomi, ieteikumi man nelikās izpildāmi, jo tie prasīja lielas pūles – detalizēti pierakstīt darbinieku sniegumu, analizēt atskaites, utt – nu visvisādi paņēmieni, kā padarīt sliktos darbiniekus labus un labos vēl labākus.

Un tad vienu dienu, Hansabankas mācību centra vadītāja Elena man iedeva izlasīt ģeniālu grāmatiņu:


“Vispirms pārkāp visus likumus, jeb ko izcilie vadītāji dara savādāk”

Pirms gada šo grāmatu nopirku pa vērtīgajiem punktiem ko sakrāju ar Hansabankas karti – veikalā tā maksā ap 20 Ls. 😦

Tagad, kad man atkal ir jāvada liela komanda, nolēmu šo grāmatu pārlasīt vēlreiz un padalīties ar jums savās atziņās.

Tātad – 12 atslēgas jautājumi, kas raksturo darbinieku apmierinātību

1) Vai es zinu, ko darbā no manis sagaida?
2) Vai man ir materiāli un aprīkojums, ko man vajag, lai darītu savu darbu labi?
3) Vai darbā man ir iespēja darīt to, kas man vislabāk padodas katru dienu?
4) Vai pēdējo septiņu dienu laikā, es esmu saņēmusi atzinību vai uzslavu par labu darbu?
5) Vai manam vadītājam vai kādam citam darbā, es rūpu kā personība?
6) Vai darbā ir kāds, kas veicina manu attīstību?
7) Vai darbā manu viedokli ņem vērā?
8 ) Vai mana uzņēmuma mērķi/misija liek man just, ka mans darbs ir svarīgs?
9) Vai mani kolēģi cenšas savu darbu darīt kvalitatīvi?
10) Vai man darbā ir labākais draugs?
11) Vai pēdējo sešu mēnešu laikā, es esmu runājis ar kādu par savu attīstību?
12) Vai darbā man ir iespējas mācīties un augt?

Šie jautājumi dalās sīkāk pa blokiem, kas būtībā atbilst Maslova piramīdai:

Pirmais līmenis – fizioloģiskās vajadzības.
Otrais līmenis – vajadzība pēc drošības.
Trešais līmenis – vajadzība pēc piederības un mīlestības.
Ceturtais līmenis – vajadzība pēc pašcieņas.
Piektas līmenis – vajadzība pēc pašīstenošanās

Šos jautājumus es izmantoju arī pats sevis motivēšanā – ja jūtu, ka kaut kas nav labi, mēģinu saprast – kurš jautājums man ir sasāpējis un tad runāju ar vadītāju.

Piemēram – ja jūtu, ka man ir daudz darbu reizē un pārāk maz laika un cilvēku, tad skaidrs, ka negatīvi atbildēšu uz pirmajiem diviem jautājumiem – tātad atbilde jāmeklē tur.

Ceru, ka noderēs.

Turpmāk vēl…

P.S. Šis man patika:  modernā maslova piramīda


  1. Agris

    Nedaudz nesapratu – kā tas, kā Tu atbildēsi uz šiem jautājumiem raksturos tavu darbinieku apmierinātību ?

  2. OK, izskaidrošu – atbildes uz šiem jautājumiem parāda, cik darbinieks ir apmierināts un savā vietā – attiecīgi, arī rezultātam ir jābūt labam.

    Tas kā es atbildu, ļauj man saprast, kurā tieši jomā ir cēlonis tam, ka darbā jūtos saguris, neapmierināts vai jūtos nenovērtēts vai arī tieši otrādi, kas ir tas, ko mans vadītājs dara pareizi un kas ir tas, kas man ļauj justies labi.

    Galvenais, kas jāņem vērā – pozitīvam novērtējumam jābūt jautājumiem augošā secībā – cilvēks, kas atbildējis negatīvi uz pirmo jautājumu, nebūs apmierināts, kaut arī pozitīvi novērtēs 12to jautājumu. Ja jautājums kas ir zemāk nav pozitīvi novērtēts, tad darbinieka acīs augstākam jautājumam nav nekādas nozīmes…

  3. Agris

    Vienalga nesapratu – kā Tu uzzināsi, ko darbinieks ir atbildējis uz šiem jautājumiem ?

    • pajautāšu. 🙂

      Piemēram, kā Tu atbildētu, ja Tev pajautātu –
      1) Vai es zinu, ko darbā no manis sagaida?
      2) Vai man ir materiāli un aprīkojums, ko man vajag, lai darītu savu darbu labi?

      • Agris

        10 Domāju, ka jā, 2) Manuprāt ir.
        Bet lieta jau ir tā, ka ne visi un ne uz visiem jautājumiem Tu iegūsi godīgas atbildes, toties secinājumus balstīsi tieši uz šīm atbildēm.




Komentēt